Snowy DC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Annelien Prins - WaarBenJij.nu Snowy DC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Annelien Prins - WaarBenJij.nu

Snowy DC

Door: Annelien

Blijf op de hoogte en volg Annelien

09 Februari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo allemaal,

Mijn bezoek aan Washington DC zit erop. Ik begin er een gewoonte van te maken om een nieuw verslag te plaatsen als ik uit een stad vertrek… Eigenlijk zou deze website www.annelienprins.waarwasjij.net moeten heten, of www.annelienprins.waarbenjij.straks! :-)

Vanmiddag om 15:20 (lokale tijd) vlieg ik naar Miami, waar het ruim 25 graden warmer is dan hier! Eindelijk kan ik mijn rokjes, hempjes en slippertjes uit m'n koffer halen. Maar goed, zal eerst nog even de afgelopen 1,5 week in het winterse Washington proberen te beschrijven.

De hoofdstad wordt trouwens door de Amerikanen altijd DC genoemd, om verwarring met de staat Washington te voorkomen. Die fout maakte ik namelijk zelf ook toen Aanyoung mij een paar maanden geleden vertelde dat haar zus Aantink tijdelijk in Washington werkt. Ik keek op de kaart en zag dat Washington (de staat dus) helemaal in het westen is. Daar reis ik niet zo even heen, dacht ik. De stad Washington bevindt zich echter in het oosten, slechts een paar uur van de stad NewYork! Het ligt op de grens van de staten Virginia en Maryland, maar valt onder geen enkele staat. De Amerikanen wilden namelijk dat de hoofdstad onafhankelijk zou zijn en daarom ligt het in een speciaal daarvoor opgericht district: Columbia District, oftewel DC!

Aantink heeft me vorige week van de bus gehaald en ik heb de hele tijd bij haar kunnen logeren. Super! Ik heb tijdens de middelbare school bij haar in de klas gezeten en we hebben grappige herinneringen opgehaald, bijgekletst en gefilosofeerd over het geloof in een godsdienst of wat er nog meer is. Deze hele reiservaring doet me sowieso heel veel over het leven nadenken. Ik droom ook de meest bijzondere dingen! In Nederland was ik natuurlijk de hele dag met mn werk (of andere dagelijkse dingen) bezig, maar nu heeft m'n hoofd ruimte voor andere gedachtes.

Heb hier 3 dagen besteed aan het bezoeken van diverse musea over het ontstaan van (Indianen)culturen, kunstgeschiedenis en het universum. Dat helpt ook wel mee, volgens mij. De Nederlandse schilders zijn hier echt beroemd trouwens. Al meerde Amerikanen zijn er direct over begonnen toen ik mijn nationaliteit noemde! Niet alleen Rembrandt en Vermeer, maar ook Frans Hals, Albert Cuyp, Jan Steen enzo. In het enorme kunstmuseum is daar een hele afdeling over ingericht! Ook hier werd ik weer aan mijn middelbare schooltijd herrinnerd, dit maal de kunstlessen van mevrouw Brandt, hahaha. Daarnaast ben ik natuurlijk ook bij het Witte huis geweest, het Capitool, Pentagon, Georgetown, de Zoo en diverse (staats)monumenten.

Net als New York is DC heel simpel ingedeeld. Alles is op loopafstand of makkelijk per metro te bereiken. Het grote verschil met NewYork is de hoogte van de gebouwen. Aantink vertelde me dat de gebouwen niet hoger mogen zijn dan de breedte van een aangrenzende straat. Wat er op neerkomt dat het Washington Monument het grootste gebouw van de stad is, dat staat namelijk in het centrum op een groot plein (zie voor meer informatie Wikipedia ) Echt enorme wolkenkrabbers heb je hier dus niet. Veel gebouwen zijn in de Romeinse stijl gebouwd. Wel heel mooi, maar wel een beetje fake natuurlijk.

Ook heb ik geprobeerd te achterhalen hoe het hier zit met het sociale zekerheidsstelsel, maar dat is lastig. Elke staat heeft z'n eigen afspraken hierover. Als je bijvoorbeeld werkloos wordt, dan krijg je vaak maar een korte periode wat geld van de overheid en dan houdt het gewoon op... Hulp bij het solliciteren krijg je niet, alleen van commerciële instellingen dan misschien. Om over de gezondheidszorg nog maar niet te spreken. Daar is hier (zoals iedereen vast wel weet) ook behoorlijk veel ophef over. Heb begrepen dat er in de Amerikaanse grondwet staat dat iedereen het recht heeft dezelfde belasting te betalen, ook al verschilt dit weer per staat. Inkomensafhankelijke belasting schijnen ze in ieder geval niet te kennen. Wat er dus voor zorgt dat het verschil tussen rijk en arm veel groter is. Ben nu het boek aan het lezen van Max Westerman: In alle Staten. Erg interessant om te lezen nu.

Ook door Aantink's Amerikaanse huisgenoten, Kira en Priscilla raak ik erg ingeburgerd over de gemiddelde Amerikaan. De meeste stereotypen blijken toch wel waar te zijn. Alles is hier groot, groter, grootst. Het woord ‘fuck’ of ‘fucking’ wordt hier echt te pas en te onpas gebruikt. Ook houden die meiden de celebraties in de gaten, alsof het hun eigen vrienden zijn en de mobiele telefoon is hun grooooootste vriend. Verder zijn ze echt heel gezellig en behulpzaam en willen ze van alles leren over ons kleine landje. Aantink en ik hebben een paar keer Nederlands gekookt (zoals stamppot boerenkool met spekkies, worst en warme appelmoes, oftewel dutch farmer food) en dat werd zeer gewaardeerd!

Zoals blijkbaar ook op het nieuws in NL te zien was, heeft het hier flink gesneeuwd afgelopen weekend. Dat zijn ze hier helemaal niet gewend, dus daar was behoorlijk veel over te doen. Donderdag werden alle supermarkten al leeg gekocht. Heb vrijdag bijna een uur in de rij gestaan bij de kassa... Toen dacht ik nog dat ze overdreven, maar vrijdagnacht is er echt een enorme sneeuwstorm geweest. 's Morgens zat de sneeuw tegen het raam geplakt. Ik zou naar Philadelphia gaan met de bus, maar die rit was gecancelled.
Aantink had met een vriendin in New York afgesproken en haar bus reed vrijdag nog wel. Zij kon alleen zondag niet meer terug komen en was pas gisteren(maandag)avond weer thuis.

Eigenlijk heb ik verder niet veel hinder ondervonden van de sneeuw. Behalve dat alles hier gesloten was. Gelukkig had ik genoeg inkopen gedaan en is onze stroom niet uitgevallen. Toen de wind was gaan liggen en het zonnetje tevoorschijn kwam, was het was juist heel leuk om buiten te lopen. De hele stad was veranderd in een gezellige wintersportplaats. Ik had rubber laarzen geleend van Kira en heb uren door de sneeuw gebanjerd. Heb wederom behoorlijke spierpijn, maar nu in mijn knieholte. De sneeuw kwam tot boven mijn knieen en het was soms flink ploeteren om erdoorheen te komen. Op de meeste plekken waren echter wandelpaden gemaakt en was het goed te doen. Waar ze nu vooral voor waarschuwen is de sneeuw die van daken, gevels en bomen kan glijden. Overal ploft nu geregeld sneeuw naar beneden. Gisteren zag ik op straat een flink pak sneeuw bovenop een man vallen. Hij stond onder een luivel en alles gleed er ineens af… Dat was echt wel even schrikken. De man viel en had er echt pijn van! Ik kijk nu dus wel uit waar ik loop!

Oja, nog wel leuk om te vertellen: Zondag toen Aantink nog in New York was, hebben Kira en Priscilla me meegenomen naar een pub om de SuperBowl te kijken. Ook iets typisch Amerikaans. Volgens de meiden waren de commercials bijna nog belangrijker dan de wedstrijd zelf. Waar wij Nederlanders de reclame zo snel mogelijk wegzappen, zetten zij de tv praktisch harder om te zien wat de grote bedrijven nu weer voor leuks bedacht hebben en welke celebrity er in mee doet. Ja ja, een beetje gek zijn ze wel! Uiteindelijk hebben de Saints gewonnen. Dat is de club van New Orleans, die destijds zo getroffen is door Katrina. Volgens mij gunde bijna de hele natie hen die overwinning wel en dat was mooi om te ervaren!

Zal nu nog even wat foto’s toevoegen. Die van het vorige bericht staan er inmiddels al op. Heb besloten om geen foto’s van musea te plaatsen. Dat wordt misschien een beetje saai en ik mocht sowieso niet overal foto’s van maken. Het zijn vooral veel sneeuwfoto’s geworden! De komende tijd zal ik namelijk geen sneeuw meer zien, verwacht ik!

Miami, here I come!

  • 09 Februari 2010 - 17:37

    Mireille:

    Hey Annelien,

    wat weer een leuk verhaal en wat een mooie foto's. Ik was wel erg benieuwd hoe het met je is, want inderdaad is DC veel op het nieuws geweest ivm de vele sneeuw.
    Wel lekker dat je nu naar de zon gaat! Geniet er van!!! Heel veel plezier nog!!!

    Liefs Mireille

  • 09 Februari 2010 - 17:51

    Rudy:

    Hey Annie,

    Nice boots van Kira :-).
    Leuk je zondagavond te hebben 'gesproken'. Pas je op dat je koppie in Miami niet verder verbrandt?
    Enjoy the sun!

    xx

  • 09 Februari 2010 - 18:43

    Esther Vd R:

    Ha Anne, wat een prachtig verhaal weer!! Mooie foto's ook. Super om te lezen en naar te kijken. Helaas houdt het winterweer hier nog even aan (erg koud!!), dus ben jaloers dat jij straks heerlijk van de zon gaat genieten :) Liefs Es.

  • 09 Februari 2010 - 21:33

    Lotte:

    Nou, dat is weer een aardig verhaal geworden he! Maar fijn dat je het naar je zin hebt. De foto's zijn prachtig!

    Geniet!
    XXX Lotte

  • 09 Februari 2010 - 22:58

    Friso:

    Geniaaaaal! Ik ook van jou!!! Dikke lik

  • 10 Februari 2010 - 00:36

    Nienke:

    Annelien, dat doe je goed!!
    Terwijl ik hier dadelijk nog een keer, met mijn dikke buik :-), ons tuinzwembad in duik (een zeer belangrijk dagritueel en tijdsverdrijving ;-)) momenteel hihi) om wat af te koelen....het is echt niet te houden momenteel. (wie had dat gedacht, bevallen met 40 graden haha), hebben jullie daar gewoon een ware sneeuwstorm...gave foto´s!

    PS We verwachten dat het eind maart wel ietjes zal zijn afgekoeld!

    Tot snel leukerd!!


  • 10 Februari 2010 - 07:51

    Tirz@:

    Ha Meissie!

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen en om aan de foto's te zien dat je aan het genieten bent!

    Ben benieuwd hoe je de overgang zal vergaan van koud naar warm... Op dit moment zal ik best met je willen ruilen hoor, die kou hier in NL ben ik behoorlijk zat!

    Verder gaat alles hier goed, maar zoveel leuks wat jij meemaakt daar kan ik niet aan tippen
    ;-)

    Lieverd, heel veel plezier nog daar

    (l)je (hihi)

  • 10 Februari 2010 - 07:52

    Tirza@:

    dat (l) je had er anders uit moeten zien....

    je weet wel ons standaard knuffel op msn ;-)

  • 10 Februari 2010 - 08:22

    Nathalief:

    Hey lieve Annelien, op het moment dat ik dit schrijf zul je al wel met je koppie in de zon zitten Miami en heb je de sneeuw van DC achter je gelaten. Ik vond het weer een geweldig verhaal (je schrijft echt leuk) en mooie foto's. Ben nu alweer benieuwd naar je avonturen in Miami. Bedankt voor je mailtje ook. Veel plezier weer! Dikke kus van Nat

  • 10 Februari 2010 - 10:48

    Petra:

    Hi!!

    Wat een verhalen zeg!! Je schrijft erg leuk!! Je hebt in een korte tijd al veel gezien en meegemaakt. Leuk ook de foto's ter illustratie!
    Fijn dat alles goed gaat.
    Ik blijf je weer volgen!

    Dikke kus Petra

  • 10 Februari 2010 - 12:45

    Mariët:

    Hoi Annelien,

    alweer 'n stel prachtige foto's. Je houdt ons op deze manier prima op de hoogte! Op naar de zon (neem wat mee voor hier op je terugreis) en geniet lekker verder!

  • 10 Februari 2010 - 16:54

    Zusje:

    Hey lieverd. Wat een mooi verhaal weer en je foto's zijn subliem.
    Jammer dat we dit weekend niet meer hebben kunnen skypen; binnenkort maar weer een poging wagen.
    Hier alles goed. Busy met werk, dus ga maar snel weer aan de slag.
    Enjoy Miami!
    Kusje,
    zusje

  • 10 Februari 2010 - 19:13

    Laurus:

    He CowGirl!

    Did you become an american girl? Ik ben er maar even lekker voor gaan zitten. Weer een heerlijk verhaal en SUPER foto's. Allemaal onwijs gaaf! (de gebouwen), super Lief (boodschap in de sneeuw) en ik heb al weer een mega favoriet! Die wil ik wel uitvergroot aan de wand hebben! (doe maar niet in het echt, want ik denk dat Siep het wel HEEEEEEEEEL leuk zou vinden om daar mee te spelen!) ;-)

    Wat vliegt de tijd en wat maak je veel mee. Zo'n reis maakt inderdaad dat je bij zoveel dingen in het leven stil kunt staan. Dat tekent je en neem je mee voor de rest van je leven. Ik weet zeker dat je als een veel wijzer mens terug komt! (kun je je nog voorstellen dat je een half jaartje geleden nog niet wist of je dit wel moest doen?) Wat een stap! Ik ben heel benieuwd naar de "warme" verhalen. Voor je het weet zit je naast Nienke te puffen op de bank hihihihihi

    Dikke knuffel!

    RESPECT!

    Liefs Laurus

  • 10 Februari 2010 - 21:11

    Barbara :

    Wow even kijken of jij in die sneeuwstorm van Washington zat, en ja hoor!!! Wat een geweldige reisverslagen, krijg ik wel zin van om lekker weg te gaan. Hier sneeuwt het voor de verandering ook weer eens, maar wel wat minder haha. Geniet straks van het mooie weer in Miami!

  • 12 Februari 2010 - 10:47

    Miranda:

    hihi, ik moest zo lachen om die foto met je nieuwe yeti-mattie!! Maar jeumig, wat een sneeuw! en leuk hoor die culturele, historische verantwoorde uitstapjes..revival of the 90'ties, zeg ik..
    Over era's gesproken..niet vergeten dat ik morgen jarig ben :)! ooh noooo!!! Heb je nog gewoon je ouwe nummer of inmiddels nieuwe? kusje hoi

  • 12 Februari 2010 - 15:28

    Mam And Dad:

    Dear An,
    How are you, we'r fine overhere. Wenn I write this message you are in
    Miami and maybe you have
    fine sunny days. We are a little jealous, it's still cold here and it is freezing every day.
    I write to the Scurrs, so they can also follow you on the site.
    Be careful and enjoy your trip. Lots of love

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelien

Op deze website staan verslagen van mijn verblijf in de Filipijnen. Tevens staan er verslagen van mijn reis door Noord & Zuid Amerika (2010) en Australië & Nieuw Zeeland (2004/2005) + verwijzingen naar andere reizen die ik gemaakt heb.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 87473

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 02 Augustus 2013

Filipijnen

12 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Noord en Zuid Amerika

01 Mei 2008 - 19 Mei 2008

China

29 Juni 2007 - 21 Juli 2007

Mexico

10 December 2004 - 24 April 2005

Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: