Que pasa... - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Annelien Prins - WaarBenJij.nu Que pasa... - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Annelien Prins - WaarBenJij.nu

Que pasa...

Door: Annelien

Blijf op de hoogte en volg Annelien

30 April 2010 | Argentinië, Mendoza

Hola,

Ditmaal een reisverslag vanuit het pittoreske Mendoza nadat ik gisteren uit het bruisende Buenos Aires ben vertrokken! Zal ik zo meer over vertellen...

Het is nu bijna twee weken geleden dat ik met Alexander de grens weer over ben gegaan van het indrukwekkende Bolivia terug naar het inmiddels toch wel vertrouwde Argentinië. Vergeleken met Bolivia voelt het namelijk echt als een westers land waar alles toch best goed geregeld is en waar ik bijvoorbeeld niet de hele week m´n bril op hoef, omdat het te stoffig en droog is om lenzen te dragen. Hier lopen de vrouwen gewoon weer in hun hippe spijkerbroek i.p.v. wijde rokken met kniekousen en sandalen. Maar goed, het had zeker wel iets...

We zijn eerst terug gegaan naar Salta waar Nienke en Diego ´s avonds naar ons hostel zijn gekomen, samen met Maxi. Zelfs in zo´n korte tijd leek hij al gegroeid te zijn en me ineens echt aan te kijken. Zo schattig!

Na een paar dagen bijkomen in Salta zijn we met de bus naar Iguazu gereisd (op de grens van Argentinië, Brazilië en Paraguay) waar je enorm veel grote watervallen hebt. Als ik hier een vergelijking ga maken met de Niagara Falls, dan wint Iguazu met gemak!! Misschien niet helemaal eerlijk omdat ik de Niagara in de vrieskou heb bezocht, maar toch... De kracht van het water is hetzelfde, maar hier is de omgeving vele malen mooier en ook zijn er meer verschillende soorten watervallen in verschillende hoogtes. De een nog mooier dan de andere... Het doet echt een beetje mysterieus aan met die nevel, regenbogen en allerlei verschillende vlinders. We zijn ook met een boot onder de watervallen geweest. We werden zeiknat, maar het was echt heel gaaf om er zo dichtbij te zijn!

De volgende dag wilden we de watervallen gaan bekijken aan de Braziliaanse kant, dan heb je meer een panorama view. Helaas werkte het weer niet mee. Het regende en onweerde heel hard! De bui hing op een gegeven moment recht boven ons... Wat een donderslagen! De dagen ervoor was het prachtig weer en er werd ons verteld dat het slechte weer een paar dagen zou blijven hangen. We hebben ons toen maar gelukkig geprijsd dat we in ieder geval nog een mooie dag bij de watervallen hebben gehad.

We besloten zo snel mogelijk met bus naar Buenos Aires te vertrekken. Aangezien de reis 17 uur zou duren en het voor Alexander zijn laatste busrit in Argentinië zou zijn, hebben we een super de luxe trip geboekt. Een zeer brede stoel die kan veranderen in een bed, met heerlijk eten, wijn/champagne en eigen tv´tje met verschillende kanalen. Sowieso zijn de bussen in Argentinië erg goed, maar in deze heb ik echt heeerlijk geslapen!

Alexander is zijn trip begonnen in Buenos Aires en had de stad dus al gezien. Hij wist de bekendste plekjes zoals Plaza de Mayo, de Obelisk en de grote winkelstraat Florida (met wat behup van de kaart) uitstekend te vinden. De weg terug naar het hostel was soms wat lastig. Al die straten lijken op elkaar, wat een doolhof zeg. Op zondag zijn we naar de San Telmo markt geweest waar veel straatartiesten zijn en veel prularia te koop is. Ook zijn we naar de wijk Boca gegaan aan de oude haven, waar allemaal grappige gekleurde huisjes staan. Had een carnaval-achtig sfeertje, vond ik.

Ondanks dat de herfst hier in aantocht is, was het heerlijk weer! Niet super warm, maar de zon scheen constant. Prima weertje voor een lange wandeling langs de nieuwe haven, door het natuurpark naar de kust van Buenos Aires. We hebben ook nog de begraafplaats Recoleta bezocht. Hier liggen rijke/bekende families niet in simpele graven, maar in complete huisjes waar ze de kisten of urnen inzetten. Bijzonder om te zien... Ben ook langs die van Evita gelopen.

Oja en we hebben nog een avondje Argentijnse tango beleefd: Eerst dansles, toen uitgebreid diner en daarna hele mooie dansvoorstelling! Daarnaast had Alex nog wat vrienden en bekenden in BA zitten, dus daar zijn we ook langs geweest, erg gezellig! We hebben ons geen minuut verveeld dus. Afgelopen woensdag is Alexander weer naar Nederland vertrokken en... toen was ik ineens weer alleen...!

Tijd om weer even bij de afgelopen maanden stil te staan... Heb al zo veel mooie en bijzondere dingen gezien. Dat terwijl ik nog niet eens (zoals sommige backpackers) als een gek allerlei plaatsen afvink, maar ook ergens wat langer blijf. Op die manier beleef je alles volgens mij wel wat intenser.

Wel blijft de taal voor mij lastig. Ze praten hier echt zooo snel. Nog sneller dan ik! Moet je nagaan!! Nou ja, met wat handen- en voetenwerk en mn woordenboekje gaat het aardig... :-)

Over het algemeen heb ik toch meer contact met andere reizigers dan met locals. Maar goed, op die manier hoor je ook nog eens wat over de cultuur van andere landen. Zo zijn hier bijvoorbeeld heel veel Israeliers. Elke jongen moet daar 3 jaar het leger in en elk meisje 2 jaar. Daarna trekken ze allemaal de wijde wereld in om hun ervaringen in het leger een plekje te geven. Zij hebben zo´n ander leven dan wij. Heb me al zo vaak beseft hoe blij ik ben dat ik in Nederland woon!

Ik kan ook af toe wel wat (gezonde) heimwee voelen, maar moet zeggen dat ik erg blij ben met de leuke en lieve mensen die ik tot nu toe ontmoet heb! Nog een kleine 2 weken en dan ga ik Argentinie alweer verlaten.

Gisteren ben ik met de bus van Buenos Aires naar Mendozo vertrokken. Deze omgeving staat (nog iets meer dan Salta) bekend om de vele wijngaarden en prachtige berglandschappen. Heb vandaag direct maar even een wijntoer gedaan met rondleiding door een aantal wijngaarden en ook een olijfgaard. Interessant en lekker! Er was ook een meisje mee uit Peru, die hier op vakantie is. Wederom erg boeiend gesprek gehad. Ga nu lekker slapen en morgen eens kijken wat dit stadje allemaal te bieden heeft... Heb positieve verhalen gehoord en vanuit de bus zag het er in ieder geval veelbelovend uit.

Wordt vervolgd!

  • 01 Mei 2010 - 08:08

    Laurus:

    He Busreiziger,

    We missen de foto´s! (vooral de dames met sokken rokken en sandalen hihihi). Gelukkig schrijf je heel beeldend. Veel knuffelen, die kleine Maxi he? Ook namens mij!?
    Het spannendste wat hier in het kikkerlandje gebeurt, is dat we gisteren weer een relatief rustige koninginnedag hebben "overleefd". Het beloofd een nat en saai weekend te worden.
    Zo te horen zijn jouw financien nog goed op orde en kun je je luxe reisjes veroorloven :-).

    Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur!

    Groei, beleef, ervaar!

    Liefs Laura

  • 01 Mei 2010 - 16:59

    Tamara:

    Hey volg je nog steeds trouw hoor! Buenos Aires lijkt mij ook een hele mooie stad. Bij die watervallen hebben ze trouwens de film Mission opgenomen. Wist je dat? Ben benieuwd naar je foto´s!
    X

  • 01 Mei 2010 - 19:45

    Wil En Jan Nijkerk:

    Wij volgen je verhalen en foto's bekijken we met dat alles kunnen wij veel indrukken op doen van zuid amerika , maar wanneer jullie weer terug zijn zullen we nog meer informatie van jouw reis krijgen.( wie weet is het wat voor ons) Wanneer ga je weer richting Friso? Nog veel plezier en veel liefs van ons,


  • 02 Mei 2010 - 09:40

    Danielle:

    Hoi Annelien,

    Leuk om steeds je prachtige verhalen te lezen. Zo te lezen gaat het goed met je. Als je terug bent zou ik het leuk vinden om je weer eens te zien.

    Liefs Danielle

  • 02 Mei 2010 - 09:40

    Danielle:

    Hoi Annelien,

    Leuk om steeds je prachtige verhalen te lezen. Zo te lezen gaat het goed met je. Als je terug bent zou ik het leuk vinden om je weer eens te zien.

    Liefs Danielle

  • 02 Mei 2010 - 14:11

    Mireille:

    Hey Annelien,

    wat weer een leuke verhaal. Je beleeft wel heel erg veel! Ik ben benieuwd naar de foto's.

    Veel plezier nog!!!

    liefs

  • 02 Mei 2010 - 19:34

    Alex:

    Aanie, grappig om een verslag te lezen wat ik gedeeltelijk samen met jou heb meegemaakt!
    Morgen mijn eerste werkdag van mn nieuwe job, ik ben zooooooooo jaloers dat je daar nog lekker kan genieten!
    Veel plezier nog,
    ciaobella!

  • 02 Mei 2010 - 19:35

    Alex:

    Aanie, grappig om een verslag te lezen wat ik gedeeltelijk samen met jou heb meegemaakt!
    Morgen mijn eerste werkdag van mn nieuwe job, ik ben zooooooooo jaloers dat je daar nog lekker kan genieten!
    Veel plezier nog,
    ciaobella!

  • 03 Mei 2010 - 06:34

    Dorien:

    Hee meis!!! WAT EEN ERVARING DOE JE OP! Ik kan niet wachten op de uitgebreide verhalen!
    Hier gaat alles goed, kan niet wachten op de zomer!
    Ben nu toch de dagen aan het tellen tot jullie weer terug zijn!~
    Love you lots!
    Veel plezier nog!

  • 04 Mei 2010 - 11:15

    Mum And Dad:

    Lieve Annelien,

    Het kan niet op, het ene reisverhaal nog mooier dan de ander. Alex nog bedankt voor het vergezellen van onze dochter, het geeft een goed gevoel dat ze niet alleen op avontuur is.
    Nog een paar maandjes, dan komt Nederland weer in beeld. Nog veel plezier en een dikke knuffel van ons!

  • 05 Mei 2010 - 11:03

    Mariët:

    Hoi Annelien, heerlijk om weer 'n nieuw verslag van je te lezen. Je zorgt ervoor dat we prima op de hoogte blijven. Geniet van 't goede leven daar (tango, wijntje, zonnetje) en tot wederhoren!

  • 05 Mei 2010 - 12:48

    Zusje:

    Dag lief,

    Hoop dat we straks weer zo'n mooi Lientie verhaal over Mendozo mogen lezen.

    Love you beste zus ooit!

    Kusje zusje

  • 05 Mei 2010 - 20:34

    Doriene Rensen:

    Hoi Annelien, de tijd gaat alweer zo snel voorbij! Het is alweer eventjes geleden dat ik je avonturen had gelezen. Maar deze vrije woensdagavond was een leuke gelegenheid om weer up to date te zijn, wat je belevenissen betreft! Je verhalen zijn boeiend en leuk om te lezen en je krijgt zin om er zelf te zijn, vooral met de mooie foto's die er bij zitten! Ook leuk om op de foto's Nieke met Maxi te zien! Geniet nog van de laatste weken, want het is zo voorbij! Gelukkig heb je dan nog al die mooie herinneringen om voor de rest van je leven te bewaren in je hoofd en in je hart. Ben benieuwd naar je verhalen, live als je weer in Nederland bent! Nog veel plezier, geniet ervan en tot later. Lieve Groetjes Doriene

  • 11 Mei 2010 - 18:55

    Renske Kuiper:

    Hoi Annelien,

    Had al een poosje niet meer op je site gekeken, maar heb daar nu alle tijd voor. Ik zit namelijk weer thuis vanwege rugklachten, balen! Gaat met jou alles nog steeds goed met je nek?
    Ik heb trouwens ook je verhalen van Australie en Nieuw Zeeland doorgenomen. Die zijn zo uitgebreid, maar erg grappig om te lezen hoor.
    Leuk dat je zoveel reist en het thuisfront op deze manier op de hoogte houdt. Krijg ik zelf ook de reiskoorts van. Wij hebben net reis geboekt naar Portugal voor eind juni. Ook erg veel zin in
    ! Hoop dat het dan weer beter gaat met m´n rug.
    Jij veel plezier nog en blijf ons op de hoogte houden he?

    Gr. Renske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelien

Op deze website staan verslagen van mijn verblijf in de Filipijnen. Tevens staan er verslagen van mijn reis door Noord & Zuid Amerika (2010) en Australië & Nieuw Zeeland (2004/2005) + verwijzingen naar andere reizen die ik gemaakt heb.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 87478

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 02 Augustus 2013

Filipijnen

12 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Noord en Zuid Amerika

01 Mei 2008 - 19 Mei 2008

China

29 Juni 2007 - 21 Juli 2007

Mexico

10 December 2004 - 24 April 2005

Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: