Lovely Ithaca - Reisverslag uit Ithaca, Verenigde Staten van Annelien Prins - WaarBenJij.nu Lovely Ithaca - Reisverslag uit Ithaca, Verenigde Staten van Annelien Prins - WaarBenJij.nu

Lovely Ithaca

Door: Annelien

Blijf op de hoogte en volg Annelien

25 Januari 2010 | Verenigde Staten, Ithaca

Hallo :-D

Ik ben inmiddels precies een week in Ithaca. Deze afgelopen week was heel anders dan onze eerste week in the Big Apple. Van de hectiek naar de rust, zou je kunnen zeggen…

Ithaca is een heel mooi (Amerikaans-/Canadeesachtig) stadje in een heuvelig landschap, zo’n 4 a 5 uur rijden van New York City maar nog steeds in de staat New York. De eerste paar dagen dat we er waren lag er overal sneeuw en was het erg koud, maar halverwege de week begon de zon te schijnen en nu is de sneeuw bijna verdwenen…

De campus van Cornell University is erg groot! Er staan vele mooie oude gebouwen. Friso had direct in het begin al veel introductiebijeenkomsten, waardoor ik de tijd had om rustig het stadje en de campus te bekijken. Ik heb dan ook (net als in New York trouwens) al behoorlijk wat km’s gemaakt. In Nederland doe ik zelfs de kleinste afstand al op m’n fietsje, maar dat is hier met al die heuvels niet zo praktisch. Dat vele lopen (vooral klimmen en dalen) ben ik niet echt gewend en in het begin had ik dan ook behoorlijke spierpijn in mijn kuiten, maar nu bevalt het eigenlijk best goed! Ik krijg de nodige beweging per dag… Wel handig met al dat lekkere eten hier!

Aangezien de universiteit dus zo groot is, valt het niemand op dat ik geen studente ben. Ik kon op mijn gemak alle gebouwen van binnen bekijken. Sommige zijn net een museum, met prachtige beelden, muurschilderingen, authentiek houten meubilair e.d. De faciliteiten daarentegen zijn hypermodern en voor iedereen toegankelijk. Van de meeste kon ik zonder studentenpasje gebruik maken. Ook heb ik met een aantal introducties meegedaan (soms met Friso, soms zonder Friso), zoals de algemene campus-tour, casino-night, games-night en lighting marshmallows. Dat laatste is een echte traditie hier. De marshmallow wordt precies zo in een kampvuur geroosterd dat de buitenkant een krokant karamelachtig korstje krijgt en de binnenkant warm en haast vloeibaar is. Dat doe je dan tussen twee biscuitjes met een stuk chocala erbij en dan zorg je dat je dat in 1x naar binnen werkt, anders zit alles onder de kleverige slierten hahaha. Oja, en niet te vergeten: warme chocoladmelk erbij! Hmmmmmmmm…. Dergelijke activiteiten zijn natuurlijk de ideale gelegenheid om andere mensen te leren kennen!! De studenten van Cornell komen uit verschillende staten van Amerika en ook zijn er -net als Friso- studenten die vanuit een ander land komen. Friso is van de nieuwelingen de enige Nederlander.

Het huis waar Friso de komende maanden woont is een typisch studentenhuis, ietwat rommelig (wel schoon), maar knus en gezellig. Er wonen zo’n 30 studenten, wederom van allerlei verschillende nationaliteiten. In de ruime gezamenlijke woonkamer is o.a. een groot videoscherm zodat je met z'n allen films of tv kunt kijken. Onderin zit een grote kelder met pooltafel, piano, tafelvoetbal en allerlei andere spelletjes. Ook bevinden zich daar het washok en de (restaurant)keuken. Friso zit op de tweede verdieping met 12 andere studenten en twee lieve katten. Vooral Lucy wil niets liever dan aangehaald worden… Het was ooit een jongensafdeling dus de 6 douches hangen in een grote ruimte (net als in een sportkleedkamer). Gelukkig heb je - als het gordijn dicht zit- gewoon je privacy. Oja, zijn kamergenoot is ook een hele leuke en behulpzame jongen. Hij heet Lei en komt uit Zweden, maar oorspronkelijk uit China. Ook is Friso bevriend geraakt met Rodrico uit Miami en Ricardo uit Rome. Hele sociale, maar ook ambitieuze jongens, die het beste uit zichzelf willen halen. Ik weet dan ook zeker dat hij hier een hele mooie, leerzame en gezellige tijd gaat hebben!

Als een soort van afsluiter hebben Friso en ik gisteren een auto gehuurd en zijn we naar de Niagara Falls gereden, zo’n 3 uur hier vandaan bij de Canadese grens. Vanaf de Amerikaanse kant valt de brede Niagara rivier (die aan het einde vertakt) zo’n 60 meter naar beneden. De kracht van het water dat naar beneden klettert is echt onvoorstelbaar! Aan de Canadese kant zijn de watervallen in hun volle glorie te bewonderen! Eigenlijk is dat op camera niet vast te leggen, maar natuurlijk hebben we dat wel geprobeerd, hahaha. Ook heb ik 2 filmpjes gemaakt, hopelijk geeft dat een iets betere indruk.

We hebben ons even afgevraagd of het wel mogelijk was om de VS even kort te verlaten, maar we konden blijkbaar zo over een grote brug naar Canada lopen (ja ja, met paspoortstempel erop en eraan). Helaas begon het daar keihard te regenen. In combinatie met de enorme stoomwolk die van de waterval afkomt, was het resultaat dat we zeiknat in een restaurant moesten opdrogen. Wel hebben we heerlijk gegeten en konden we vanuit het raam nog naar die enorme waterval kijken. Gelukkig vroor het die dag niet (anders waren we echt ziek geworden, ondanks 3 lagen kleren aan) maar de sneeuw en het ijs lag, hing en dreef nog overal. Dit was een prachtig gezicht, maar toch zou ik het ook wel erg graag eens in de zomer willen bezoeken!! Niagara Falls is dus nog steeds niet van mn lijstje afgestreept… ;-)

Vandaag was een rustig dagje. Heb met Lucy gestoeid en geknuffeld (iedereen had zn eerste echte studiedag, dus er was verder niemand om kopjes te geven), de was gedaan, opgeruimd en m'n tas weer ingepakt. Ja ja…, op naar mijn solo-avontuur!! Ondanks dat ik het heerlijk heb gehad samen met Friso, ben ik er nu ook wel klaar voor om in m'n eentje te reizen. Ben erg blij dat we het eerste stukje samen hebben gedaan en dat ik Friso’s studieplekje heb gezien. Nu kan ik met een gerust hart zelf op pad.

Ik vertrek morgen naar Boston met de bus (duurt 9 uur!!), schijnt moeite waard te zijn. Vrijdag ga ik met de bus via New York naar Washington (duurt ook hele dag), waar Aantink me oppikt van het station. Ik wil ook nog langs Philadelphia, maar dan wordt het wel erg krap qua tijd en is ook duurder, omdat ik dan met een andere busmaatschappij moet.

De volgende keer wil ik trouwens nog iets kwijt over het rare fenomeen van tijdsbesef, maar ik ga eerst nog even van Friso genieten, nu het nog kan!!
Hoop dat bij jullie in Nederland ook alles goed is! Bedankt voor het lezen van mijn website en de leuke reacties. Ben ik blij mee…

• 26 Januari 2010 - 06:14

Rudy:

And so it begins... Geef Friso nog een dikke pakkerd en go! Geniet en pas goed op jezelf...

• 26 Januari 2010 - 07:25

Nathalief:

Ha ik ben nummer 2! Wat een mooie verhalen. Vooral van die marsmellows (Lekker!) en die lieve poezen (knuffel,knuffel)spreken mij wel aan. Mooie foto's heb je al gemaakt! Lieve Annelien geniet er van, maar zo te lezen doe je dat volop, en maak er wat moois van. Groetjes aan Friso. Hier in Nederland is het nu ook lekker koud,maar misschien nog niet zo koud als bij jullie. Veel liefs Nathalief

• 26 Januari 2010 - 08:46

Dorien:

Erg mooie fotos!
    Wat leuk dat jullie ook in Canada zijn geweest.
    Heel veel plezier nu op pad in je aantjes! Take care of yourself!
    x

• 26 Januari 2010 - 11:23

Mireille:

Wauw, gave foto's! Super om je verhalen te lezen! Geniet maar heeeeel erg veel!!!!

xx

• 26 Januari 2010 - 11:48

Esther Vd R:

Hai Anne, wat een prachtige mooie foto's!!! En wat een beeldend geschreven verhaal, erg leuk om te lezen:) Ga zo door!!! Veel plezier met je solo reis straks, ben nu al benieuwd naar al je ervaringen, liefs Es.

• 26 Januari 2010 - 19:21

Laurus:

he Annelien,
    Wat een heerlijk verhaal!
    En mooie foto´s! goed cameraatje heb je daar! En natuurlijk erg veel gevoel voor mooie plaatjes :-)
    De campus doet een beetje een harry potter gevoel oproepen, met deie mooie klassieke gebouwen. Die bibliotheek heeft vast ook een "verboden afdeling" met spannende boeken over het kwaad. Tegelijkertijd doet het wat scandinavisch aan! Het is er in ieder geval prachtig! en ik ben stiekum wel een beetje jaloers op Friso dat ie daar een halfjaartje mag slijten. Doe in ieder geval de hartelijke groetjes van Siep aan Lucy.
    Annelien, op de foto's is te zien dat je al helemaal gewend raakt aan het relaxte leven. Wandelingetje hier, foto daar.....Genieten van de prachtige steden en de overweldigende natuur! Nu ik jullie foto's heb gezien, wil ik zeker ook! Erg mooi.

Nu begint jouw soloreis. Go get them girl! Show us the world! (en ik ga er vanuit dat je de noodpoppers nog niet hebt hoeven gebruiken.... :-) )

Dikke kus,

Laura

• 26 Januari 2010 - 20:01

Friso:

Leukste, was een toptijd! Laat even weten al je aangekomen bent in Boston, OK?!

• 27 Januari 2010 - 19:43

Elena:

Hola!

Leuk om het reisverslag te lezen Annelien. Ik volg jullie wel hoor :-)

Heel veel plezier nog!

Liefs, Elena

Ps het is hier zo koud brrr... brrr!

• 27 Januari 2010 - 19:44

Elena:

Super mooie foto's (wilde ik ook nog ff zeggen :-))

• 28 Januari 2010 - 14:51

Renske Kuiper :

Hoi Annelien,

Heb net al je verhalen gelezen en je foto's gezien. Wat een mooi begin zeg! De Niagara Falls heb ik ook een keer gezien, maar in de winter is het ook heel mooi zeg!
    Ga vooral zo door! Ik blijf je volgen.

Groetjes Renske.