Back to Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Annelien Prins - WaarBenJij.nu Back to Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Annelien Prins - WaarBenJij.nu

Back to Australia

Door: Annelien

Blijf op de hoogte en volg Annelien

09 Maart 2005 | Australië, Melbourne

Ik ben weer terug in Australie na een indrukwekkende laatste week Nieuw Zeeland!

Ben vorige week dinsdagmorgen dus vertrokken uit Queenstown, niet echt leuk. Lance bracht me smorgens naar de bus, heel lief! Omdat ik bij hem had gelogeerd, had ik handschoenen voor hem gekocht, klinkt raar, maar tis meer als grapje bedoeld. Deze jongeman is 29 en omdat hij in Darwin woont (Noord Australië) heeft hij nog nooit sneeuw gezien, alleen op de bergtoppen dan. Nu hij tijdelijk in Queenstown woont, gaat hij over een paar maanden winter en sneeuw meemaken. Hij kijkt er heel erg naar uit en was dan ook erg blij met zn handschoenen, die heeft hij nog nooit eerder gedragen, haha!! Van de rest had ik de avond ervoor al afscheid genomen.

De reis naar de Fox Glacier was adembenemend mooi!! De zon op kwam net op, waardoor alles een rode gloed kreeg. We reden over hoogste weg van NieuwZeeland en links waren bergen en rechts het dal, prachtig! Ik kreeg er een brok van in mn keel. Wauw, Nieuw Zeeland is zo mooi. Wel balen dat die mafkees van een buschauffeur alleen stopte op de saaiste plekjes bij wegrestaurants, erg frustrerend!

Dezelfde middag had ik al een skydive geboekt en vanwege het slechte weer had ik niet verwacht dat dat door zou gaan. Maar toen ik in Fox aankwam was er nauwelijks wind en kwam ook het zonnetje door de wolken heen schijnen... en toen drong het ineens tot me door dat ik over een paar uur wel eens uit een vliegtuig zou kunnen gaan vallen, aaaah En ja hoor, toen ik checkte bij het hostel bleek het weer prima te zijn!

Een paar uur later liep ik vol verwachting naar het kleine vliegveldje een kleine kilometer verderop. Daar aangekomen bleken ze een beetje achter te lopen op schema, dus ik moest nog een uurtje wachten. Ik kon wel direct beginnen met de instructies. Een man liet mij en nog twee andere jongens zien, wat we moesten doen zodra we uit het vliegtuig bungelden. Ow mijn God, was echt bang dat ik alles zou vergeten zodra ik in de lucht hing. Ik kreeg wel beetje een angstig gevoel. Zeker toen we het contract moesten tekenen, waarin o.a. staat dat je familie niemand verantwoordelijk kan stellen als je dood gaat, alleen jou!! .... Zulke contracten teken je bij elke activiteit, ook bij bungeejumpen, maar deze was wel erg direct en confronterend!! De jongens die voor mij waren, vonden het ook leuk om mij te vertellen wat er allemaal mis kan gaan met skydiven en hoe 'vervelend' het zou zijn als de parachute niet zou werken!

Gelukkig had ik een hele aardige instructeur met wie ik de skydive zou doen en vlak voordat we gingen hebben we nog even de val geoefend met het vliegtuig nog op de grond. Toen ik eenmaal de lucht in ging, vielen alle zorgen van me af!! Ik heb de hele tijd uit het raampje gekeken naar het geweldige uitzicht: rivieren, kust van de Tasmaanse Zee, bos, bergen (waaronder beroemde Mount Cook) en de Fox Glacier natuurlijk!! Er waren ook heel wat wolken, wel jammer, maar aan de andere kant ook heel mooi om te zien van boven. Toen we ongeveer een kwartier rond hadden gevlogen, waren we op 12000 feet.

De instructeur nam nog een keer de val met me door, ik kreeg een helm op en een bril en klik, deur ging open!! Waaaaien!!!! Wat een wind... en hup de instructeur schoof me naar voren en voor ik het wist hing ik uit het vliegtuig!! Armen gekruist voor mn borst en daar gingen we!! Vrije val naar beneden, door de wolken heen, joeoeoehoeooeoe!! Na ong 50 seconden... floep, ik hing ineens in mn harnas en de enorme wind was weg... Hey, dat betekent dat de parachute werkt, yes!!! En we zweefden boven de rivieren, wauuuwwww! Nadat ik goed in mn harnas zat, mocht ik mn fototoestel pakken die ik om mn nek had hangen onder mn pak!! Ik heb wat foto's en een filmpje gemaakt van de omgeving, heel mooi!! Ik dacht dat de landing pijnlijk zou zijn, maar die ging heel soepel! Waaaah, ik wilde direct nog wel een keer... hahaha!! Fantastisch!! Ik heb wel savonds direct even pappa en mamma gebeld om te vertellen dat alles goed is gegaan.

Tijdens het avondeten raakte ik toevallig in gesprek met een Nederlandse jongen en meisje. Zij waren net van plan om met de fiets naar Lake Matheson te gaan, die rond zonsondergang schijnbaar net een spiegel lijkt. Ik ben met hen meegegaan en onderweg kwam ik erachter dat zij vrienden waren van Ireen, met wie ik in Australië reisde... zo toevallig!! We waren te laat voor de weerspiegeling van de bergen in het meer, omdat de zon al onder was, helaas! We zijn toen maar een rondje om het meer gelopen, best mooi, beetje regenwoudachtig bos. Het werd onderweg al een beetje donker en we begonnen enge verhalen te vertellen... ieeh, gelukkig waren we net op tijd terug voordat het echt pikdonker werd!!

De volgende morgen ben ik vroeg vertrokken naar Franz Josef. Daar heb ik even rondgelopen in de ook weer erg mooie omgeving en daarna een gletsjertocht geboekt voor de volgende dag. 1 van de 2 organisaties kon niet gaan omdat hun route was verdwenen vanwege het weer. De volgende dag moest ik er vroeg uit en bepakt en bezakt ging ik samen met een groep andere toeristen en de gids richting de enorme gletsjer.

Toen we bijna bij de gletsjer waren, hoorden we ineens oorverdovend gedonder... ik dacht aan onweer ofzo. De gids keek snel om de hoek en vertelde dat een heel groot stuk van het ijs was afgebrokeld. Wij kijken, en ja hoor, dikke witte brokken op de grond! Pfff, uhm... wil ik dit nog wel? Maar de gids liep zonder twijfelen door... hmm, zal wel goed komen dan. Het was snachts slecht weer geweest en een paar mannen waren druk bezig om ons pad te herstellen met een bijl. Op de gletsjer hadden we prachtig uitzicht, blauw ijs, heel mooi! Het was wel weer een beetje bewolkt en als de zon doorkwam, was het echt fel aan je ogen. We hadden hele rare schoenen aan met ijzers om grip te houden, ze waren heel zwaar en deden op het laatst wel beetje zeer, maar het was het echt waard!!

Vrijdag ben ik met de bus naar Christchurch gegaan, een reis van 7 uur, maar ik heb me geen minuut verveeld, alleen maar naar buiten gekeken, beautiful! Op een of andere manier wordt ik daar altijd beetje emotioneel van. Ga dan ook nog eens aan alle dingen van het afgelopen jaar denken enzo... slik... Noela en Bill haalden me in Christchurch op van de bus. Ze waren net de week daarvoor verhuisd naar hun nieuwe appartement midden in de stad. Mn ouders, Will en ik hadden het een paar weken geleden al gezien, maar toen was het nog niet af. Nu was het echt gezellig ingericht, heel leuk!! sAvonds hebben we bij de Chinees gezeten en daarna onderuit gezakt op de bank televisie gekeken, even lekker rust.

De dag daarna hadden Bill en Noela een weekendje uit met de auto-club, dus ging ik naar Lesley (hun dochter) en Gavin. Zij hebben twee kinderen, Millan en Ryley. sMorgens hebben we bij Millan cricket wezen kijken en smiddags heb ik met Ryley in het zwembad gezwommen en gechilld in het bubbelbad. Het was best lekker weer. Beter dan ik de afgelopen weken gehad had! sAvonds we geBBQd, hmmm en daarna met de kids naar de film Sharktale gekeken, erg leuk!

Zondag hebben we gepicknickt bij een rivier (ben de naam kwijt)! De dag begon prachtig, volop zon, echt warm, maar toen we aan de picknicktafel zaten begon het ineens heel erg hard te waaien, alles vloog van de tafel, ik zat helemaal onder de applejuice!! Nadat we alle spullen weer hadden verzameld hebben onze picknick vervolgt achter een gebouwtje uit de wind, maar zijn daarna toch wel snel naar huis vertrokken, wel jammer. Ik heb daarna nog even met Millan en Ryley gezwommen en toen kwamen Bill en Noela me weer halen. Nog even van Noela's heerlijke kookkunsten genoten en samen met Bill de nieuwe papegaaienkooi in elkaar gezet en geschroeft en toen was het tijd om naar bed te gaan.

De volgende dag moest ik om 4 uur op, omdat ik om 6.45 naar Melbourne zou vliegen. Te vroeg gewoon. Heel lief: Noela bracht me weg en ook Bill kwam nog even uit zn bed om me bij de voordeur uit te zwaaien! Wat een lieverds!

Ik ben dus maandagmorgen met het vliegtuig aangekomen en naar hetzelfde hostel gegaan als Willeke en Aanyoung in St Kilda (wijk van Melbourne aan zee). Het was heel leuk om Aanyoung ineens in Australië te zien! Heb met haar smiddags even de omgeving bekeken. Heel stuk gelopen en lekker geklets. Willeke bleef in het hostel omdat ze zich niet zo heel lekker voelde. sAvonds ging het beter met haar en hebben we lekker hapje gekookt en savonds met fles rode wijn gekaart en geklets over o.a. Australië en de liefde, heerlijk! Zo gezellig!

Volgende dag zijn we naar een enorme markt geweest met van alles en nog wat. Net toen we een hele berg verse groente en fruit wilden gaan kopen, moesten de marktlui ermee ophouden. Markt was om 2 uur al afgelopen, wisten we niet, potverdikkie!! Had net zo'n zin in sappig peertje! Daarna ben ik even naar Kylie Minogue (geboren in Melbourne) tentoonstelling geweest terwijl Will en Aanyoung trip gingen regelen bij infocentrum. Heb ooit in het verre verre verleden nog een liedje van Kylie geplaybackt en het was wel interessant om een aantal van haar awards, videoclips, kledingstukken, foto's e.d. te zien. Daarna zijn we nog even in het park geweest en toen ben ik naar het vliegveld gegaan om Tirza op te halen.

Ieeeeeehh, daar was ze dan!!! Helemaal uitgeput van de lange reis, maar wel erg leuk om elkaar weer te zien! We zijn snel naar het hostel gegaan en hebben samen met Will en Aan een hapje gegeten bij de Italiaan. Daarna lekker slapen en vandaag zijn Will en Aan vertrokken naar een pinquineiland, ze komen morgen terug. Tirza en ik hebben vandaag even rustig aan het strand gezeten en lekker bijgekletst. Vrijdag willen we met zn vieren een auto huren en naar Sydney rijden, erg veel zin in!

Oja... ik hoorde dat het in Nederland erg koud is en veel gesneeuwd heeft! Moeilijk voor te stellen. Voor degenen die het winterse weer leuk vinden: Ik hoop dat het nog even zo blijft. Voor degenen die het iets te veel van het goede vinden (en dat zijn er meer geloof ik): Nog even geduld, de lente is in aantocht!! Hier wordt het namelijk langzamerhand meer herfst, maar goed, tis nu jullie beurt voor een portie zon!! Tirza en ik gaan straks richting het noorden en daar is het voorlopig ook nog wel even warm. Nou, ik heb wel weer even genoeg geklets geloof ik. Daaaaag...

XXX

  • 09 Maart 2005 - 08:13

    Tirz@:

    Zo, bij deze wil ik de mensen die dit absurd lange verhaal moeten doorworstelen veel succes wensen!

  • 10 Maart 2005 - 09:28

    Marchel:

    Die skydive lijkt me zo leuk om te doen! Ik vond het juist leuk dat je het zo uitgebreid beschreven had (Hoefde niets door te worstelen hoor) Groeten Marchel.

  • 11 Maart 2005 - 12:30

    Friso:

    Lieverd, wat een heerlijke verhalen toch altijd. Met z'n 4en in Australie, ontzettend cool!! Geniet ervan, you only live once...iedereen een dikke kus!

  • 13 Maart 2005 - 03:25

    Ireen:

    hey!super je verhalen!!
    maar even een vraagje,
    Kun je je gsm nummer eventjes mailen, mn gsm is gestolen eergister.. echt even balen en ben nu je nummer kwijt!..,
    ik vertrek over een paar uurtjes naar nieuw zeeland!!, toch wel een beetje spannend!, liefs xx

  • 13 Maart 2005 - 11:39

    Mamsie En Papsie:

    Hai meiden, hoe is het met jullie. Langs welke route gaan jullie naar Sydney? Via de coastway. Ik hoor het nog wel. Take care!!!
    Veel plezier!!!

  • 14 Maart 2005 - 10:50

    Tobi:

    Hoi Annie! Net ff wat verhalen bijgelezen en idd dat verhaal van die dingo's is aardig creepy haha. Maar toch lijkt plassen tussen de dingo's me beter dan skydiven of bungee jumpen :S
    Veel plezier nog en idd die sneeuw is op een gegeven moment wel gaan vervelen. Vooral als je 60 fotorolletjes moet afdrukken met spelende kinderen in de sneeuw ;)

  • 15 Maart 2005 - 20:59

    Manniej:

    Manniej mist Anniej, maar je bent wel een ontzettende topperd en idd you only live once...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelien

Op deze website staan verslagen van mijn verblijf in de Filipijnen. Tevens staan er verslagen van mijn reis door Noord & Zuid Amerika (2010) en Australië & Nieuw Zeeland (2004/2005) + verwijzingen naar andere reizen die ik gemaakt heb.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 87464

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 02 Augustus 2013

Filipijnen

12 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Noord en Zuid Amerika

01 Mei 2008 - 19 Mei 2008

China

29 Juni 2007 - 21 Juli 2007

Mexico

10 December 2004 - 24 April 2005

Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: