Als een visje in het water... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Annelien Prins - WaarBenJij.nu Als een visje in het water... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Annelien Prins - WaarBenJij.nu

Als een visje in het water...

Door: Annelien

Blijf op de hoogte en volg Annelien

12 April 2005 | Australië, Cairns

Daar ben ik weer! Ik kan niet wachten om jullie te vertellen over mn duikcursus, maar ik zal eerst nog even vertellen hoe het op Magnatic eiland was.

Tirza en ik hebben daar flink gezweet! Het was er sowieso erg warm en we hadden besloten om naar het national park te lopen. Dat was een behoorlijk eind en de zon was ontzettend fel. Aan het eind liepen we in onze bikini's op straat te puffen. Het park was erg leuk! Ze hadden daar ook koala's en kangoeroes. Tirza had ze nog niet gezien in Australië, dus natuurlijk erg veel foto's gemaakt! Zo schattig! We hebben daar de hele middag doorgebracht.

In het hostel hadden we een kamer met zn tweetjes met balkon dat uitkeek op de zee, erg lux!! sAvonds kregen we onverwacht bezoek... van een salamander. Die zat bij ons op de muur! Iiieeeh!! Hij heeft een nachtje bij ons gelogeerd. Vooral Tirza vond dat niet zo'n fijne gedachte, ze was bang dat ie 'gezellig' bij haar in bed zou kruipen, maar de volgende dag heeft de schoonmaker hem weer netjes naar buiten gebracht. Volgens mij was dat arme beest meer bang voor ons, dan wij van hem, haha!

Zoals ik in het vorige bericht al zei zijn we fietsen gaan huren om het eiland wat beter te bekijken (toch maar geen paard, was beetje prijzig). Met een plattegrond en een flinke voorraad water zijn we op pad gegaan. Al na een paar km was Tirza uitgeput. Het was erg warm, heuvelachtig en haar fiets was veel te klein. Grappig gezicht was dat. Gelukkig kwam de huurder van de fietsen langs rijden en hij heeft voor haar een grote mannenfiets opgehaald. Helaas was ze al te moe van de eerste rit, dus is ze toch maar terug gegaan. Ik ben toen in mn eentje verder gefietst. Ze hadden bij het hostel wel gewaarschuwd dat de weg heuvelachtig zou zijn, maar ik heb me echt kapot gefietst! Heuvel op, heuvel af... Bloedje heet! Zo hobbelig en steil, kwam beetje bij beetje vooruit... Zelfs heuvel af duurde lang, want moest rem volledig inhouden anders zou ik veel te veel vaart krijgen. Ik was ook bijna onderuit gegaan toen ik een hagedisje wilde ontwijken! Gelukkig had ik wel een hele mooie route met prachtige uitzichten. Toch niet voor niets spierpijn gekregen...

De volgende dag zijn we richting Cairns vertrokken voor onze duikcursus. Joehoe!! De eerste dag begonnen we al vroeg en kregen we direct een flinke portie theorie, gevolgd door een verplicht bezoek aan de dokter: 50 dollar voor een paar minuutjes!! TSSS Ik mocht wel duiken, maar moest goed op mn linkeroor letten ivm de druk onder water. sMiddags zijn we het zwembad ingegaan. Voor het eerst met zo'n grote tank op onze rug... We moesten allerlei verschillende oefeningen doen en dat ging allemaal goed. Toch twijfelde Tirza aan het eind van de dag of ze wel door moest gaan met de cursus. Ze vond met snorkelen de grote vissen al niet zo leuk en daarbij was ze erg angstig om zo diep onder water te zijn.

We zijn op aanraden van onze duikinstructrice savonds naar een soort 'rifcabaretier' geweest. Dit was een man die al heel vaak gedoken heeft en ons op een grappige en enthousiaste manier van alles over het rif vertelde. Was erg leerzaam en grappig, al was ie soms wel moeilijk te verstaan door zn zware accent. Tirza wist na deze avond helemaal zeker dat ze niet meer wilde duiken. Ze vond het te eng, dus... moest ik in mn eentje verder.

Gelukkig zaten we wel in een leuke en gezellige groep, dat scheelt. De volgende dag weer theorie en het zwembad in om nog meer oefeningen te doen en daar merkte ik dat ik last kreeg van mn oor als ik helemaal naar de bodem van het zwembad moest zwemmen(4 meter). Ik kon mn oor niet laten poppen om de druk ervan af te krijgen (equalising). Ik was al bang dat ik daardoor ook mn cursus niet af kon maken, maar gelukkig lukte het uiteindelijk wel toen ik heeel langzaam naar beneden zwom!! sMiddags hadden we nog herhaling van de theorie en toen kregen we examen. Ik wist niet zeker of ik het wel zou halen, want was best veel en alles was natuurlijk in het Engels, maar had uiteindelijk maar 2 fout van de 50. Viel heel erg mee dus!!

Klaar voor het echte werk!! De volgende dag werden we heel vroeg opgehaald omdat we met de boot naar het open water zouden gaan. Ze probeerden me nog een duikbril met sterkte aan te smeren zodat ik beter zou zien, maar dat was veel te duur. Heb uiteindelijk gewoon een duikbril kunnen huren waar ook sterkte in zat en ik kon er bijna even goed door zien als mn eigen bril. Blij dat ik niets gekocht had. Voordat ik de boot op ging heb ik wel even een paar reispilletjes geslikt, wilde niet het risico lopen weer zeeziek te worden. Maar goed dat ik dat gedaan had, want de boot ging nog meer tekeer dan op Whitsundays!! Heb een flink aantal mensen over hun nek zien gaan... Toen we na een paar uur varen bij het rif waren aangekomen hebben we nog wat laatste dingetjes doorgenomen en hup, pak aan, apparatuur gereed maken, tank op en... plons het water in!! Ik ben heel langzaam afgedaald voor mn oor en het ging goed!!

De eerst duik waren we ongeveer 10 meter diep en die was nog een beetje onwennig. Kon nog niet echt relext om me heen kijken en we moesten ook nog wat oefening doen. Een paar uur later gingen we weer het water in en toen ging het al veel beter. Begon me al een beetje als een visje in het water te voelen, haha! We zijn door een soort tunnel in het rif gezwommen, heel mooi! We zagen ook allemaal visjes en andere beestjes die de cabaratier ook had laten zien. Wel leuk om dat te herkennen. sAvonds op de boot was heel gezellig, maar we moesten vroeg naar bed want de volgende morgen moesten we al om half 6 op.

Om 6 uur smorgens sprongen we al weer het water in. Het werd net licht en dat schijnt een goed tijdstip te zijn om veel te zien. We ging dit keer 18 meter diep en dat kon ik ook echt wel merken aan mn lichaam, heel veel druk! Gelukkig ging het met mn oren wel goed. Doordat we dieper waren zagen we ook meer aparte beesten. Ook een enorme schildpad die aan het eten was, wist niet dat die beesten zo groot konden worden! Op een gegeven moment zagen we op de bodem paar meter onder ons een haai liggen! IIIIeeeeeehhh! Gelukkig was ie maar 1,5 meter en hij zag er niet angstaanjagend uit ofzo. Dacht dat ik wel in paniek zou raken als ik er 1 zou zien, maar vond het wel fascinerend! Later zagen we er nog eentje voorbij zwemmen... echt bijzonder. Een paar uur later zijn we weer het water in gegaan en moesten we onze laatste oefeningen doen en onder water kregen we ons certificaat!! Joepie!!

Dat betekent dat ik vanaf nu zelfstandig mag duiken zonder begeleiding, maar wel met partner weliswaar, je mag nooit alleen het water in! Mn laaste duik heb ik dan ook alleen samen met mn duikpartner gedaan, een Zweedse jongen. Was ook een hele mooie duik. We hebben onze tijd genomen om alles heel goed te bekijken en zijn toen uiteindelijk 40 minuten onder water geweest! Ben bij elkaar ongeveer 2,5 uur onder water geweest... Echt een super ervaring!! Helaas was het na deze duik al weer tijd om terug te gaan naar het vaste land. sAvonds zijn we nog met een aantal jongens van de duikgroep iets wezen drinken, erg gezellig.

De dag daarna konden Tirza en ik niet veel doen, want het regende zo ongeveer de helft van de tijd. Telkens kleine buitjes. Het is hier in Cairns wel heel warm, maar we zitten nog steeds in het regenseizoen helaas. Gisteravond zijn we weer uitgeweest met alle mensen van de duikgroep en vandaag hebben Tirza en ik ons allerlaatste tripje geboekt.

We gaan naar Cape Tribulation en daarna scheiden onze wegen zich. Tirza vliegt zondag naar Melbourne en daar vliegt ze weer terug naar Nederland. Ik blijf in Cairns en vlieg 24 april terug!! Heb heel veel zin om iedereen weer te zien. Tot snel!!

(Oeps, het is weer zo'n lang verhaal geworden volgens mij... zoals gewoonlijk haha)

Lieve pappa, gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik bel vandaag nog even!! XXX

  • 13 April 2005 - 11:40

    Zussie:

    duiken..zucht..
    x

  • 15 April 2005 - 10:27

    Zussie, Paps & Mams:

    Jeetje, je bent niet meer zo populair he tegenwoordig ;).
    Iig dikke knuffel van ons en geniet er nog even van laatste dagen!!!
    xx

  • 17 April 2005 - 00:18

    Manniej:

    hee lieverd, ik vind je ontzettend lief en vind het heel fijn dat je weer terugkomt.....love you

  • 17 April 2005 - 08:28

    Angel:

    Hey meissie,
    Je komt al bijna terug!! Ik zet niet altijd wat op je site, maar lees het wel regelmatig zoals je weet! Heel leuk, ben nog steeds een beetje jaloers... :-)
    Tot snel. xxx

  • 18 April 2005 - 12:53

    Friso:

    Leukerd!!! Nog 1 weekje...heb zo'n zin je weer te zien!! Geniet van je laatste weekje...xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 18 April 2005 - 17:24

    Manniej:

    Heej lief, nee was niet in ommen, maar grun...bij je lieve zussie. Binnenkort gezellig weer met z'n allen 'Jippen' en met z'n tweeties quality time natuurlijk. Aleks is momenteel even terug in Noorwegen, maar komt snel weer terug! :) En dan heb ik al mijn vrienties weer bij me...jahoeeeee! Tot heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel en ENJOY!!! x x x x je moat!!

  • 19 April 2005 - 09:37

    Ireen:

    hey!,
    ben vandaag weer in astralie aangekomen, zit nu in melbourne, en vnid het al een sper stad!, ik blijf hier nu een paar daagjes, ga dan via de zuidkust naar perth reizen!< ben heel beniueuwd!!, ik ben halverwege juni weer thuis, gaan elkaar dan zeker zien he!liefs!< xxx

  • 19 April 2005 - 15:02

    Tirz@:

    Hoi Pienes, Ik ben nu in Singpore! tot nu toe viel het nog mee! ik heb je nog geprobeerd te bellen maar helaas mislukt! Ik had daarna geen beltegoed meer. Vedel plezier morgen met je trip naar de watervallen!

    Kussie tirz

  • 20 April 2005 - 11:56

    Manniej:

    ....waar ben je nou?????? x x x x x

  • 20 April 2005 - 22:31

    Friso:

    nog 5 nachtjes slapen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelien

Op deze website staan verslagen van mijn verblijf in de Filipijnen. Tevens staan er verslagen van mijn reis door Noord & Zuid Amerika (2010) en Australië & Nieuw Zeeland (2004/2005) + verwijzingen naar andere reizen die ik gemaakt heb.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 87454

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 02 Augustus 2013

Filipijnen

12 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Noord en Zuid Amerika

01 Mei 2008 - 19 Mei 2008

China

29 Juni 2007 - 21 Juli 2007

Mexico

10 December 2004 - 24 April 2005

Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: