Kumusta si Annelien? - Reisverslag uit Manila, Filipijnen van Annelien Prins - WaarBenJij.nu Kumusta si Annelien? - Reisverslag uit Manila, Filipijnen van Annelien Prins - WaarBenJij.nu

Kumusta si Annelien?

Door: Annelien

Blijf op de hoogte en volg Annelien

08 Februari 2012 | Filipijnen, Manila

Ruim een maand woon ik nu in de Filipijnen en het gaat eigenlijk super goed! Dat ik hier eerst 3x op bezoek ben geweest, is een verstandige keuze geweest…Ik heb daardoor de tijd gehad om langzaam aan het idee te wennen en afscheid te nemen van mijn leventje in Deventer. Vooral tijdens het eerste bezoek in april had ik van die momenten dat ik mezelf afvroeg waarom we niet gewoon veilig en vertrouwd in Nederland konden blijven. Die twijfel heb ik de afgelopen maand niet gevoeld…, integendeel zelfs!

Ik ben inmiddels vertrouwd geraakt aan de wijk waarin we wonen. Even ter verduidelijking: De gehele hoofdstad van de Filipijnen heet Manilla (in het Engels met 1 L geschreven), of eigenlijk ‘Metro Manila’ en dat is onderverdeeld in verschillende wijken, ofwel cities. Zo heb je ook Manila City, maar wij zitten in Makati City. Dat is de internationale wijk waar bijna alle grote bedrijven gevestigd zijn. Door de verzameling wolkenkrabbers is deze wijk vanuit het vliegtuig niet te missen! Die cities zijn weer onderverdeeld in kleinere wijkjes, de villages. Wij zitten in Salcedo Village. Dat is een rustige village met twee groene parken. Het is op loopafstand van de enorme winkelcentra, al moet ik zeggen dat ik ook regelmatig een taxi neem voor zo’n 1 euro per rit. Even snel de fiets pakken is er helaas niet bij. Via de looproute zal ik die fiets om de haverklap de (rol)trap op en af moeten zeulen. Via de openbare weg wordt het waarschijnlijk een ritje naar het ziekenhuis…. Over andere onveilige dingen in de Filipijnen heb ik het later nog wel een keer. Die proberen we zo veel mogelijk te vermijden en daar moet je ook niet te veel bij stil staan. Je kan in Nederland ook onder een auto komen, zeg ik dan maar.

Friso en ik gaan ’s avonds vaak de deur uit. Het uitgaansleven is hier geweldig! Er is voor elk wat wils: heerlijke restaurants, gezellige sportkroegjes, hippe dance clubs, louche striptentjes, moderne rooftop bars en handige outdoor cafe’s, zoals onze favoriet: M-café! We hebben afgelopen maand weer verschillende nieuwe mensen ontmoet die in hetzelfde ‘schuitje’ zitten als wij. Ze wonen/ werken in een grote onbekende stad in een vreemd land ver van de eigen vrienden en familie. Iedereen staat dan ook open voor contact en dat maakt het gelukkig heel makkelijk om vrienden te maken! Zo heb ik al een aantal 'voetbalvrouwen' ontmoet tijdens de wedstrijden die Friso speelt voor de Nomads, een club die hier in de hoogste divisie speelt. Heeft ie het toch nog op z'n 28e gered in de eredivisie, haha! ;-) Afgelopen zaterdag was op nationale tv te zien hoe hij rood kreeg. Absoluut niet terecht, maar misschien ben ik een beeeetje bevooroordeeld...

Mijn voornaamste bezigheid van de afgelopen weken bestond uit het zoeken naar een ander gemeubileerd appartement. Die waar we nu inzitten is erg krapjes, voor westerse begrippen dan. Ik heb er wel zo’n 25 bezocht, geloof ik. Op een gegeven moment raakte ik de draad kwijt met welke makelaar ik welk gebouw gezien had. Uiteindelijk hebben we er eentje gekozen dat zich in hetzelfde fijne gebouw bevind als waar we nu zitten, alleen dan in de andere toren en 16 verdiepingen hoger. Het complex is goed beveiligd, heeft een zwembad, fitnesszaal en wasserette. De suite heeft een ruime woonkamer en keuken, 2 slaapkamers, 2 badkamers en 2 balkons op het zuiden. Eigenlijk is er nog een derde kamertje met doucheruimte, maar dat is heel klein en zonder ramen, dus dat wordt washok en opslag. Het interieur is niet helemaal onze smaak, maar je moet ergens concessies doen, toch? Er zit snel internet in, dus ik kan eindelijk fatsoenlijk Skypen! Vanavond hebben we de sleutels gekregen. Het verhuizen kan beginnen!

Nieuwe adres:
Paseo Parkview Suites
Tower 1, Unit 24E
142 Valero Street
Salcedo Village, Makati City
Zip 1209, Philippines

Wat betreft een baan zoeken (daar krijg ik veel vragen over): Ik mail mijn CV naar mensen die ik spreek of als ik iets interessant via internet zie, maar het gaat over het algemeen niet zo vlot met de concrete reacties. Ben ook bezig met bedrijven die Nederlandse afdelingen hebben, dus ja, ik zeg er hier verder maar niet te veel over. Werkgevers pluizen tegenwoordig alles uit! ;-) Heb tot nu toe één serieus sollicitatiegesprek gehad en dat loopt nog. En jawel hoor, vers van de pers: Vrijdag heb ik een gesprek bij een taalinstituut dat Nederlandse docenten zoekt voor Filipino’s die in Nederland gaan werken. Het begint dus een beetje te lopen nu.

Mijn eerste zakcentje heb ik trouwens al wel verdiend hier. Drie weken terug ben ik samen met Friso figurante geweest in een reclamespotje met de schijnbaar wereldberoemde boxer Manny Pacquiao . Ik weet niet eens hoe je zijn achternaam uitspreekt, maar het was geweldig om mee te doen. Zodra ie online staat, zal ik een link plaatsen. Er worden hier vaker Amerikaanse films en reclames opgenomen, omdat de Filipijnen mooi, goedkoop en Engelstalig is. Blanke en vooral blonde figuranten zijn hier schaars! Jippie! Ze zijn nu bezig met de opnames van de Bourne Legacy (opvolger Bourne Identity). Ik wacht op bericht om mee te doen aan een scene dat op het vliegveld opgenomen gaat worden.

Sinds vorige week zit ik bij het bestuur van de Dutch Club Manila. Ik ga de communicatie doen, dus mail beantwoorden, nieuwsbrief schrijven en daarnaast mee helpen organiseren met leuke activiteiten voor de Nederlanders die hier wonen. Is onbetaald, maar leuk en daar gaat het om! Binnenkort ga ik met Sarah (een spontane en enthousiaste Engelse meid die ik al kende van mijn vorige bezoeken) mee naar een weeshuis waar zij vrijwilligerswerk doet. Ook zijn Friso en ik begonnen met Tagalog (Filipino taal) lessen. Ondanks dat praktisch iedereen hier Engels spreekt, willen wij ook graag de taal leren die hier onderling gesproken wordt. Het lijkt een soort mengelmoes van Engels, Spaans met veel Aziatische invloeden. Magandang araw! Kumusta ka?

Twee weken geleden ben ik naar Bohol geweest met Friso en zijn vriend/achterneef Dirk-Jan. Hij woont en werkt in Shanghai en was vrij vanwege Chinees Nieuwjaar. Friso had ook wat extra dagen vrij genomen. We zijn met de scooter over het prachtige eiland gecrost met de mooi aangelegde rijst terrassen, lieve ijverige Filipino’s die ons toezwaaiden, mysterieuze grotten met blauwhelder water en grappige bruine heuvels (the Chocolate Hills). Ook zijn we weer gaan duiken. Dirk-Jan had net een maand zijn duikbrevet op zak. We werden naar een gebied gevaren waar walvishaaien zijn gesignaleerd . En jaaa, we hadden geluk! We hadden onze duikuitrusting nog geen eens aan en we zagen er al eentje aan de oppervlakte zwemmen. Wauw, wat een prachtige immense beesten! Brede bek, witte stippen op de rug en een enorme staart. We konden niet wachten om naar beneden te gaan. Nadat we 10 meter onder water waren, zager we er zelfs twee boven ons langs gaan. We zijn er snel heen gezwommen. Ze zijn namelijk niet gevaarlijk, ze eten alleen plankton. Op een gegeven moment zwom ik er tussen twee in. Het is dat het niet toegestaan is, maar anders had ik die ene kunnen aanraken… Iiiiieeeh! We konden hun indrukwekkende kieuwen zien en de kleine visjes die onderaan hun buik met ze mee zwemmen. Achteraf horen we van meerdere kanten hoe zeldzaam het is dat we zo dichtbij konden komen. We hadden zelf geen onderwatercamera, maar hebben wel foto’s van anderen kunnen overnemen.

Dit soort tripjes willen Friso en ik proberen minstens elke maand te maken! Heerlijk dat dit zo makkelijk kan! Al met al besef ik me heel goed wat voor luxe leventje ik hier leid. Ik voel me al heel verwend, maar er zijn hier expats die leven als ware koningen. Daar zijn Friso en ik niets bij… Het is soms verleidelijk om in die overdreven weelde mee te willen gaan. Natuurlijk is het heerlijk om af en toe je geld te kunnen laten rollen, maar ik blijf het ook lastig vinden om in zo’n luxe coconnetje te leven, terwijl veel mensen in de Filipijnen zo weinig hebben. Ik wil me dat ook blijven realiseren. Het verschil in welvaart tussen de arme wijken en het rijke Makati City is onvoorstelbaar. In Nederland worden wij nauwelijks met zulke armoede geconfronteerd. De Filipino’s geven mij echter totaal geen schuldgevoel, dat doe ik mezelf aan. Zij lijken oprecht tevreden met wat ze hebben en zijn zo ontzettend beleefd dat het gewoon grappig is. Ja tuurlijk, zij verdienen vaak ook weer geld aan ons…, maar toch…, Dirk-Jan viel het ook al op: Het is een prachtig volkje! Ze zijn vaak zo vriendelijk en vrolijk en houden van grapjes maken. Hun nieuwe slogan is: It’s more fun in the Filippines! Dat zinnetje hoor en zie je ineens overal. Yes, fun(ny) it is! Om te eindigen waar ik mee begonnen was: Ik heb absoluut geen spijt dat ik hierheen gekomen ben!

PS: De elfstedentocht ga ik uiteraard op een groot scherm volgen in een Nederlandse kroeg met mijn oranje Unox-muts op! :-D

  • 08 Februari 2012 - 18:00

    Will:

    Mooi verhaal weer zus en heel fijn dat 't tot nu toe zo bevalt daar!! Succes met verhuizen. Kusje zusje

  • 08 Februari 2012 - 18:37

    Eveline:

    Hey,
    Leuk verhaal weer (goed idee om weer je website te gebruiken) en super dat je het daar zo goed naar je zin hebt! Told ya so! ;-) Ben natuurlijk stikjaloers maar gun het jullie helemaal! Veel succes met verhuizen, solliciteren, leren van de taal, vrijwilligersbaantje, shoppen, voetbalvrouw zijn, leuke trips maken, etc. etc, Damn, daar ben je nog bijna drukker dan in NL. hihi
    Heel veel groetjes aan jullie allebei!
    x

  • 08 Februari 2012 - 18:50

    Mireille:

    Super leuk verhaal. Goed om te lezen, dat je het naar je zin hebt en er ook absoluut geen spijt van hebt.
    Hopelijk krijg je ons kaartje nog, voordat je gaat verhuizen. Mijn tante in China heeft het kaartje al wel ontvangen.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Thiemo doet het super goed, heerlijk ventje. Ben zelf nog niet helemaal op de been, maar voel mij wel goed.
    Wij mailen en binnenkort maar eens even skypen! XXX

  • 08 Februari 2012 - 21:53

    Karine:

    Leuk verhaal Annelien, klinkt alsof jullie het daar heerlijk naar jullie zin hebben! Ik word wel een beetje jaloers van het mooie weer daar, zitten wij dan in -10 graden (en waarschijnlijk zonder Elfstedentocht, anders was het nog ergens goed voor geweest!). Geniet er maar lekker van, op naar meer leuke verhalen!

  • 09 Februari 2012 - 07:33

    Rubro:

    Geruststellend om te lezen dat je daar al aardig je draai vindt, An. Boeiend stukkie tekst weer. We zijn trots op je! Have fun!

  • 09 Februari 2012 - 08:02

    Dorien:

    Klinkt allemaal super, blijf komen met die verhalen en fotos!!!
    Veel plezier! Ik ga snel met jullie skypen!
    xxxxxxxxxx
    Dorien

  • 09 Februari 2012 - 10:10

    Trijnie:

    Super mooi verhaal, dat klinkt allemaal goed. Hier is het flink koud, ik heb al op de schaatsen gestaan, dat viel niet mee maar wel leuk. Verder gaat hier alles z'n gangetje. Groetjes Mamsie en Pap

  • 09 Februari 2012 - 15:39

    Heidi:

    he Annelien wat fijn te horen dat het goed gaat en wat een mooie omgeving. Het is alleen jammer dat je de elfstedentocht moet missen, want hij wordt nog niet verreden. Ik zal de foto's ook weer even laten zien aan mijn oudste zoon die zal het helemaal te gek vinden
    groetjes Heidi Hille

  • 10 Februari 2012 - 12:37

    Elena:

    Hola Annelien

    Wauw, gaaf verhaal! Super fijn dat jullie het samen naar je zin hebben.

    Je maakt nogal wat mee! Maak er wat moois van en ik wacht weer op je volgende verslag :-)

    Groetjes, Elena

  • 12 Februari 2012 - 06:40

    Doriene:

    Hoi Annelien, wat leuk om je verslag te lezen van je "avonturen" daar! Fijn dat je het daar goed naar je zin hebt. Ben benieuwd naar je acteerdebuut :-). Groetjes vanuit een saai Apeldoorn ;-)

  • 18 Februari 2012 - 22:30

    Aantje:

    Lieve Annie, wat een fijn verhaal!!!! Ik ben blij dat het goed met je is! Met mij alles ok, druk op werk dus ik mail je binnenkort een update ok? Take care liefs!!!!

  • 21 Februari 2012 - 10:21

    Laurus:

    he Lien,

    Ik had je natuurlijk al via de skype gesproken. Maar vond het zo saai geen reactie te plaatsen op je leuke verhaal! Ik denk dat je helemaal geen baan meer hoeft te zoeken! Volgens mij ben je nu al druk met van alles en je wordt gewoon een veel gevraagde figurante, betaald best leuk denk ik ;-)
    ahahah.....

    We zien elkaar gauw weer op de skype!

    Dikke knuffel van je paardenvriendinnetje

  • 22 Februari 2012 - 22:08

    Nienke:

    Wauw te gek je verhaal!! Wat een mooie avonturen maken jullie daar allemaal mee! En zelfs figurante geworden. had je dat soort dingen ooit kunnen bedenken in NL? Never a dull moment daar zo te lezen. Fijn dat het allemaal zo super bevalt daar!

    Liefs Nienke

  • 07 April 2012 - 06:33

    Henk En Diny:

    lieve Annelien en Friso, Mooi om te lezen dat jullie/jij het zo naar je zin hebben. Kan begrijpen dat de geleidelijkheid van de overstap een goede keus was. Geniet maar lekker van het leventje daar, het past echt bij jou om oog te blijven houden voor mensen in de samenleving die het minder hebben. Prachtig die duikfoto's en mooi dat jij Friso lekker bezig bent met voetballen, naast je werk. Hier is alles oke. komen na een emotionele periode weer een beetje in balans. zondag hebben we lekker gekookt voor je ouders en Jan. 2e paasdag gaan we lekker uit eten, doen jullie een beetje na, Ha, Ha! We zijn helemaal gewend in Hattem, heb een lief sportmaatje en 2 leuke (wandel)vriendinnen en Henk gaat nu net op de racefiets weg met de tourclub. Ik zal me dit weekend verdiepen in Facebook wel aamgemeld maar nog niet veel meegedaan.
    Lieve Annelien en Friso gezellige pasen als je daar er iets mee doet, geen idee maar religie zal ook daar zijn. eet maar een paar eitjes we denken aan jullie kus Diny

  • 24 Februari 2013 - 21:51

    MikeY :

    Hee Annelies,

    Ik ben zelf half filippijns en kom regelmatig in Filippijnen en ben dan ook in Makati te vinden..
    Mooi om te lezen dat het leventje je daar zo goed bevalt.. Woon je er nu nog steeds?
    Ikzelf wil ook uiteindelijk werken en wonen op de Filippijnen maar weet niet echt het reilen en zeilen wat ik precies moet ondernemen.. Heb je tips voor me?

    Zou graag ook met Nederlanders in contact komen die in manila werken..

    Groetjes,

  • 05 Juli 2013 - 14:11

    Johannes:

    hoi annelien en friso een heel mooi verhaal en super dat het jullie zo bevalt daar ik ben zelf al een tijdje bezig om ook die stap te maken en in de filipijnen te gaan wonen heb namelijk men gezinnetje er zitten alleen gaat het allemaal zeer moeizaam en het zoeken naar een baan is ook zeer moeilijk , misschien dat je me wat tips of informatie zou kunnen geven .

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelien

Op deze website staan verslagen van mijn verblijf in de Filipijnen. Tevens staan er verslagen van mijn reis door Noord & Zuid Amerika (2010) en Australië & Nieuw Zeeland (2004/2005) + verwijzingen naar andere reizen die ik gemaakt heb.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 3091
Totaal aantal bezoekers 87447

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 02 Augustus 2013

Filipijnen

12 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Noord en Zuid Amerika

01 Mei 2008 - 19 Mei 2008

China

29 Juni 2007 - 21 Juli 2007

Mexico

10 December 2004 - 24 April 2005

Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: